KALÇA PROTEZ

KALÇA PROTEZİ

hip-eaebd32e

TOTAL KALÇA PROTEZİ NEDİR?

Total kalça protezi, kalça eklemi ileri derecede harap olmuş hastalarda, kireçlenen eklemin yapay bir eklemle değiştirilmesi ameliyatıdır. Kalça protez kobalt krom veya titanyumdan imal edilen ana parçalar ile bunların eklemleştiği yerde plastik, metal veya seramik ara parçalardan oluşur. Kalça protezi kemiğe iki şekilde tutturulabilir. Kemik sıkılığı zayıf ileri yaştaki hastalarda, protez kemik çimentosu adı verilen bir dolgu maddesi ile kemiğe tespit edilir. Bu tip protezlere çimentolu kalça protezi adı verilir. Kemik sıkılığı iyi olan daha genç hastalarda ise, üzeri gözenekli bir madde ile kaplanmış olan protezler, kemiğin içine çok sıkı bir şekilde yerleştirilir ve sonrasında vücudun kemiği, protezin üzerindeki gözeneklerin içine ilerleyerek tespiti sağlar. Bu tip protezlere çimentosuz kalça protezi adı verilir.

Kalça Protezi Kimler için Uygundur?

Kalça eklemi artrit, kalça çıkığı ya da damarlanma bozukluğuna bağlı olarak ileri derecede hasar görmüş kişilerde, diğer tedavi yöntemleri (ilaçlar, fizik tedavi, eklem içi enjeksiyonlar ve baston kullanımı) sonuç alınmazsa kalça protezi uygulanır. Günlük yaşam aktivitelerini engelleyen şiddetli ağrı, hareket kısıtlılığı ve kısalık durumlarında kalça protezi en iyi tedavi seçeneğidir.. Hastanın 60 yaş üzerinde olması tercih edilir, ancak gerekli olduğu durumlarda daha genç hastalara da uygulanabilir.

1– Kalça Kireçlenmesi

Kalçadaki kireçlenmeye bağlı rahatsızlıklarınız hayat standartınızı istemediğiniz kadar düşürdüyse protez zamanınız geldi demektir. Buradan anlaşılabileceği gibi ameliyat zamanlamasına doktor ile birlikte hasta karar verir.

2- Kalça Kırıkları

Kalçanın boyun çevresi kırıklıklarının bir kısmı kaynama özelliğine sahip değildir. Bu nedenle kırık parçanın ameliyatla çıkarılması ve kalça fonksiyonlarının devamı için protez uygulanması gerekir.

3- Avaskuler Nekroz

Avaskuler Nekroz; kalça ekleminin baş kısmını besleyen damar yapısının bir kısmının fonksiyonunu kaybederek femur başının canlı bölümünün ölmesi ve sonrasında buranın çökmesidir. Uzun süreli veya yüksek doz kortizon kullanımı, alkolizm gibi gibi nedenlerle Avaskuler Nekrozun ileri evrelerinde veya diğer tedavi yöntemleri yetersiz kaldığında kalça protezi ile tedavi edilir.

İleri yaşı ve osteoporozu olan hastalara çimentolu protez uygulanmalıdır. 60 yaş civarındaki hastalarda çimentosuz protez uygulanır. Çimentosuz protezlerde; protez üzerinde büyüyen kemik yapı, protezi vücudun
bir parçası gibi tespit eder. Kaynama için sağlıklı kemik yapısına gerek vardır. 70 yaş üzeri ve sağlık sorunu olan hastalarda femura çimentolu uygulama yapılır.

Total kalça protezinin bir ömrü var mıdır?kalca-protez-mr-2

Total kalça protezini oluşturan parçalar, hareket sırasında ortaya çıkan sürtünmeye bağlı olarak zaman içinde aşınır. Aşınma ile ortaya çıkan ve gözle görülmeyecek kadar küçük metal ve plastik parçaların
a karşı vücudun cevabı ile protezler tutunduğu kemikten ayrılır. Bu da ağrılı protez gevşemesine yol açar. Uygun cerrahi teknik ve modern protez tasarımları kullanılarak yapılan kalça protezlerinin ömrü günümüzde 15-20 yıla kadar uzamıştır. Yeni geliştirilen seramik ve metal ara yüzlü kalça protezlerinde bu sürenin daha uzun olması beklenmektedir. Aşırı kilo ve tekrarlayan zorlayıcı aktiviteler aşınmayı artıracağı için protezin ömrünü kısaltacaktır. Gevşeyen protezler, çoğu hastada ikinci bir ameliyat ile çıkartılıp yeniden kalça protezi yerleştirilebilir, ancak ikinci ameliyat daha zordur, daha büyük protezlerin kullanımını gerektirir ve ikinci protezin ömrü, ilki kadar uzun değildir.

Kalça Protez Ameliyatım nasıl olacak?

Total kalça protezi genel veya epidural (belden uyuşturma) anestezi ile yapılabilir. Ameliyat 2 saat civarında sürer. Ameliyat sonrası ağrıyı engellemek için epidural veya damar yolundan takılan ağrı pompaları kullanılır. Ameliyat sırasında ve sonrasında kaybettiğiniz kan için damar yoluyla kan verilebilir. İlk birkaç gün, bacaklarınızın arasına V şeklinde bir yastık yerleştirilebilir. Ayıldıktan sonra solunum egzersizleri başlanır. Ameliyattan sonraki günde ayağa kaldırılırsınız. Bir yürüteç veya koltuk değneği kullanarak kısa mesafeleri yürüyebilirsiniz. Alçak yerlere oturmanız uygun olmadığı için, hastanede ve evde tuvalet yükseltici cihazlar kullanmanız gerekir. Doktorunuzun önerilerine uygun olarak belirli bir süre ameliyatlı bacağınıza tam yük vermekten kaçınmak gerekli olabilir. Hastanede kalış süresi 3-7 gün arasındadır. Taburcu olduktan sonra, size önerilen egzersizleri evde yapmanız çok önemlidir. Bacaklarınızda kan pıhtısı oluşmasını engellemek için kan sulandırıcı ilaçları hastaneden çıktıktan sonra da bir süre kullanmanız gerekli olabilir.

Total Kalça Protezi Sonrasında Neler Beklemeliyim?

Kalça protezi ameliyatı sonrasında, hastaların çok büyük bir kısmında kalça ağrıları tamamen geçer, yürüme, merdiven inip çıkma gibi günlük yaşam aktivitelerinde belirgin iyileşme sağlanır. 2-3 cm arasındaki bacak kısalıkları giderilebilir. Protez sonrası koşma sıçrama gibi aktiviteleri ve ağır işleri yapmanız uygun değildir. Bunlar protezin erken aşınmasına neden olur. Protez sonrasında özellikle ilk 6 ayda alçak sandalyelere oturmak ve bacak bacak üstüne atmak uygun değildir. Ömür boyu yer sofrasına ve alaturka tuvaletlere oturmamanız gerekmektedir. Bu gibi aşırı hareketler kalça ekleminin yerinden çıkmasına ve tekrarlayan ameliyatlara sebep olabilir. Namaz kılıyorsanız bunu sandalyede oturarak yapmanız gereklidir. Ameliyattan 6-8 hafta sonra araba kullanabilirsiniz ancak sürücü koltuğunun yüksek olması ve kalça ekleminin aşırı bükülmemesi gerekir. Bu konuda doktorunuz size bilgi verecektir. 6 hafta süreyle yatarken bacaklarınızın arasında bir yastık olmalıdır.

Bu kısıtlamaların bazıları, yeni tasarımlı büyük baş yapısına sahip kalça protezleri için geçerli olmayabilir, protez ameliyatından 6 hafta sonra yüzme, golf, yürüyüş gibi sporlar yapabilir, egzersiz bisikleti kullanabilirsiniz.