Tetik parmak

TETİK PARMAK HASTALIĞI

tetik_trigger-parmak

TETİK PARMAK NEDİR ?

Parmakların hareketleri sırasında oluşan takılma hissi yada , ağrı verecek şekildeki  semptomlar gösteren bozukluğa tetik parmak hastalığı denir. Bu hastalıkta parmakta  takılmalar ve  kitlenmeler görülür. Hastalar  parmağını düzleştirmede zorluk çekerler, kişin yaşam kalitesini olumsuz yönde etkileyecek bir hastalıktır.  Halk arasında parmak kitlenmesi olarak bilinir.

Nedenleri:

• Tetik parmağın belirgin bir sebebi yoktur. Bir iltihaplanma sonucu, parmak tendonunun ve ya tendon kılıfının şişmesine bağlı olarak geliştiği düşünülür.
  • -Tendonlar, kasları kemiklere bağlayan güçlü dokulardır. El tendonları ön kol kaslarının uzantısı olarak, parmakların kemiklere bağlanmasını sağlarlar. Parmakların hareket etmesi ise, bu alandaki tendonlar sayesinde gerçekleşir.
  • Tendon kılıfı ise, bir tünel gibi tendonları muhafaza eden elastik parçacıklardan oluşur. Normal durumlarda tendonlar bu kılıf içinde rahatlıkla kayarak, hareket ederler ve esnek bir şekilde aktif durumda olurlar. Fakat tetik parmak rahatsızlığında bu bölgede oluşan şişlik, olması gereken elastikiyetin kaybına ve parmakların bükülü şekilde kalmasına sebebiyet verir.

Tetitk parmak belirtileri nelerdir?

Tetik parmak hastalığı yaralanma veya darbe gibi travmalar ile ortaya çıkmaz. En önemli belirtilerden biri parmak hareketleri sırasında takılma şeklindedir. Parmağın çıkıp tekrar oturması hissi, hareket sonrası ağrı ve avuç içinde şişlik ilk bulgular arasındadır. Nodüler şişlik alanı dokunmaya olup parmakta kitlenme sonrası uzun açılamaması da söz konusu olabilmektedir. Anemnez ve fizik tedavi ile tetik parmak hastalığı tam teşhisi konulabilir.

Tetik parmak hastalığının tedavisi

Bir çok vakada dinlendirme (bölgenin hareket ettirilmemesi) lokal ve sistemik antiemflamatuvar ilaçlar tedavide yeterli olmaktadır. Ancak yinede düzelmeyen ve devam eden kilitlendirmelerde cerrahi operasyon önerilir.

Tetik parmak ameliyatı nasıl yapılır?

Tetik parmak hastalığında cerrahi tedavi lokal anestezi ile yapılmakta olup yaklaşık 1-2 cmlik kesi ile tendonun takıldığı tünel genişletilir. Hastalar küçük işlem sonrası hemen parmaklarını oynatırlar. Poliklinik şartlarında tetik parmak müdahalesi gerçekleştirilebilmektedir. Kesi yerini kapattığımız  pansuman 2 hafta da açılabilmektedir.