Osgood-schlatter Hastalığı

OSGOOD-SCHLATTER HASTALIĞI

osgood_schlatter-

OSGOOD-SCHLATTER HASTALIĞI

Osgood Schlatter Hastalığı Nedir?

Tibianın ön apofizinde meydana gelen   tuberositas tibianın aseptik nekro. Dizin ekstansiyonunu yani düz durmasını sağlayan kas olan uyluğun ön tarafındaki kuadriseps kası , kuadriseps tendonu vasıtasıyla patellaya (diz kapağına) yapışır. Diz kapağı alt ucundan başlayan patellar tendon ise tibianın (kaval kemiğinin) tuberositas tibia adı verilen kısmına yapışır. Patellar tondonun tibiaya yapıştığı alan  çocuklarda tibia apofizinin bir parçasını oluşturur. Tibia apofizi  18 ila 20 yaş aralığında tibia ile birleşme yapar. Çocukların bir kısmında atlama, koşma, gibi bazı aktiviteler sırasında patellar tendonun tekrarlayan çekmeleri patellar tendonda ve tendonun yapışma yerindeki kıkırdakta bir inflamasyon oluşturur. Bu durum genellikle aşırı kullanıma bağlıdır ve Osgood-Schlatter hastalığı adını alır. Tibia apofizinin tibia cismiyle birleşmesi, kaynaşması sonucu hastalığa ait belirtiler de ortadan kalkar.

Osgood Schlatter Hastalığı En Çok Kimlerde  Görülür?

Osgood schlatter hastalığı daha çok 14-15 yaşlarında erkek çocuklarda sıktır. Sporla uğraşanlarda daha sık görüldüğü için bu hastalığa gençlerin atlet dizi adı da verilmiştir. Sıklıkla iki dizde birden oluşur.

Osgood Schlatter Hastalığı’nda Klinik Nasıldır?

Osgood schlatter hastalığında etkilenmiş tuberositas tibia bölgesi ( yani dizin ön tarafı- diz kapağının alt kısmı) şiş ve ağrılıdır.Patellar tendonun gerilmesini gerektiren fonksiyonlar (dizin aşırı bükülmeye zorlanması, çömelme, zıplama, koşma  gibi) ağrıyı artırır. Dizin ön tarafındaki şişlik bazen etraf yumuşak dokularda bastırmakla iz bırakacak şekilde olabilir. Bu bölgede bazen kızarıklık ve sıcaklık hissedilebilir. Dirence karşı dizin ekstansiyonu (dizi düz konuma getirme) ağrılıdır.

Osgood Schlatter Hastalığı Tanısı Nasıl Konur?

Fizik muayene genellikle yeterlidir ancak ayırıcı tanı için röntgen çekilebilir.

Osgood Schlatter Hastalığı Tedavisi Nasıldır?

Çocukların bağdaş kurmaması, dizin aşırı bükülmeye zorlanacağı dar sıralarda oturmaması, mesela sinemada tiyatroda, sınıfta ya da otobüste koridor tarafında, ayağını uzatarak oturması önerilir. Geçmişte spor yasaklanırdı ancak artık güncel bilgiler doğrultusunda spor kısıtlanmaz, ancak kaldıraç kolu oluşturarak patellar tendonun yükünü hafifleten patella bandı kulandırtılabilir. Ağrılı dönemde buz ve antiinflamatuar ilaç kullanılabilir. Hasta yakınları, mevcut şişliğin kötü huylu bir kitle olmadığı konusunda bilgilendirilmelidir.Bazen ileri olgularda yatak istirahati gerekebilir. Spor kısıtlanabilir.

Nadiren röntgende patellar tendonun tüberositas tibiaya olan yapışma yerinde tibia ile kaynaşmamış ufak bir kemik parçasının kaldığı görülür. Hasta erişkin yaşta olsa da ağrı devam etmektedir. Bu kemik parçacığının çıkarılması ve bölgeye delikler açılması ile hasta iyileşir. Bu işlem tibia apofizi kapanmadan (20 yaş öncesi) yapılmamalıdır, aksi takdirde daha büyük bir şişlik oluşur.