Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları

Ön Çapraz Bağ Kopması

ÖN ÇAPRAZ BAĞ KOPMASI

ÖN ÇAPRAZ BAĞ YARALANMALARI

Diz eklemi yüklenmiş olduğu görevler nedeniyle kemik yapısının sağlamlığı yanında bağ dokusunun da kuvvetle desteğine ihtiyaç duyar. Bu yapının desteği dört ana bağ yapısı ile olmaktadır.Bu bağlar , İç ve dış yan bağlar, ön ve arka çapraz bağlardır.Bu yaralanmalar En çok spor sonrası görülmektedir.

Ön Çapraz Bağ Nasıl Yaralanır(Kopar)?

Yaralanma mekanizması  zemine sabit basan bacaktaki dizin rotasyonu yani dönmesi ile oluşur. Genellikle Futbolcular şut çekerken topa vurdukları bacak değil zemine sabit duran bacaktaki diz sakatlanma oluşur.Bu  %80’lik oranın dışında, trafik kazası, çarpma, düşme gibi travmalar da ön çapraz bağı yaralayabilir.

Ön Çapraz Bağ Neden Yaralanır?

• Uygunsuz spor araç gereç seçimi
  • Sporun yapıldığı zeminin yapılan o spor için uygunsuzluğu
  • Zayıflamış kas grupları
  • Riski bir hareketler yapılırken adalelerin kasılma paternindeki uyumsuzluk.

Ön Çapraz Bağın Yaralanma Belirtileri Nelerdir?

• Yaralanmanın olduğu andaki kopma hissi
  • Kopmayla beraber yoğun bir ağrı
  • (Ödem )Şişlik Diz hareketlerindeki kısıtlıklar  (ayağı hareket ettiremede zorluk  Ayağın üstüne basamama, adım atamama,)
  • Belirli zaman sonra ayaktaki şişlik ve ağrı kendiliğinde geçer. Fakat küçücük bir aksiyonda tekrar nükseder, yapılmak istenen faaliyet yapılamaz. Ön çapraz bağın tamiri yapılmadan, kişi spor yapamaz. Tedavi ertelendikçe dizdeki hasar artar.

Ön Çapraz Bağ Yaralanmalarından Sonraki İlk Yardım

• Yaralanma olduğunda , yapılan spor ya aktivite acil olarak bitirilmeli
  • Buz cilde temas etmeyecek şekilde ince bir havlu ya da benzeri bir nesneyle dize soğuk kompres yapılmalıdır.
  • Diz elastik bandaj veya sabitleyici bir bandaj ile sarılmalıdır
  • Ortopedi doktoru değerlendirme yapıncaya kadar diz üzerine ağrılık aktarımı olmamalıdır.

Ön Çapraz Bağ Tedavisi

Tedavisin genellikle cerrahi işlemlerle ile gerçekleşir.. Genç  birey veya sporcu ise ameliyat olması gerekli olabilir.. Daha ileri yaştaki bireylerde ise ÖÇB yaralanmaları hayat konforunu ve günlük yaşam aktivitelerini etkilemiyorsa  cerrahi tedavi bir seçenek olmayabilir.Hekim muayenesini  yaptıktan sonra hastanın ihtiyaçları doğrultunda  bir karar verecektir.

Ön çapraz bağ yaralanmalarının  ameliyatsız tedavisi: fizyoterapi ,kas güçlendirme egzersizleri, ve koruyucu olarakta  dizliklerdir.

Ön çapraz bağ cerrahisi: Hastada  daha az doku hasarı ve erken iyileşme, güvenli ve konforlu olduğu için  artroskopik cerrahi tekniği kullanıyoruz.

Ön Çapraz Bağ Ameliyatı Sonrası

Ön Çapraz Bağ ameliyatı olduktan sonra ne zaman yürümeye başlarım?

• Operasyon olduktan bir sonraki gün yürüme ile ilgili egzersizlere başlanılır.
  • Yaklaşık 4 gün sonrada oturma gerektiren aktivitelere başlayabilirsiniz
  • 3 hafta yada 3 haftadan daha az sürede sonrada  koltuk değneği kullanmaksızın yürümeye başlanılır.

Ön Çapraz Bağ Egzersizleri

Operasyondan sonra fizik tedavi gerekli olabilir. Fizyoterapide kas  kuvvetlendirme  denge ve stabilizasyon  egzersizlerine başlanılır. Fitness ve hidroterapi (havuz içi egzersizler) iyileşmede olumlu yönde  etkisi olacaktır. Ortalama  3 ay boyunca haftada 3 ya da 4 gün olacak şekilde fizyoterapi yapılır.

Ön Çapraz Bağ Tekrar Kopar mı?

Doğru teknik ve deneyimli bir cerrah tarafından başarılı bir ameliyat yapıldıysa  durduk yere kopmaz . Yeni bir travmaya maruz kaldığında koPma gerçekleşebilir.; sağlıklı bir diz travmayla nasıl kopuyorsa aynı şekilde cerrahi operasyon geçirmiş diz için de geçerlidir. Operasyon geçirmiş birey , kilo almamaya  dikkat etmeli ve egzersiz yapmayada özen göstermelidir.