Baker Kisti

BAKER KİSTİ

19646

Baker Kisti Nedir ?

Baker kisti dizin arkasında içi sıvı dolu ve gerginlik hissine yol açan bir çıkıntıdır. Bacağınızı tam esnettiğinizde, uzattığınızda ya da hareketli bir faaliyet yaptığınızda kistten dolayı dizinizde oluşan ağrıda artma meydana gelir.

Baker kisti aynı zamanda “Popliteal kist” olarak da adlandırılır. Bu kist genellikle diz eklemindeki artrit veya kıkırdak yırtılması sonucu oluşmaktadır. Her iki durum da Baker kistine yol açabilecek şekilde dizde çok fazla sıvı birikimine neden olabilirler.

Her ne kadar da Baker kisti diz bölgesinde şişmeye ve diğer rahatsızlıklara neden oluyorsa da, alta yatan temel sorunun tedavi edilmesi genellikle rahatlama sağlamaktadır.

Belirtiler

Bazı durumlarda Baker kisti hiçbir ağrıya neden olmamakta ve belirti dahi vermemektedir. Görülebilecek olası belirtiler ise şunlardır:

• Diz arkasında ve bazen de bacakta şişme
  • Diz ağrısı
  • Katılık, sertlik

Görülen belirtiler genellikle aktivite sırasında ya da uzun süreliğine ayakta kalındığında kendini göstermektedir.

Ne zaman doktora görünmeli

Eğer dizinizin arkasında şişlik ve ağrı hissederseniz nedeninin belirlenmesi için bir ortopedi doktoruna başvurunuz. Dizin arkasındaki çıkıntı içi sıvı dolu bir kistin dışında daha ciddi bir durumun belirtisi de olabilir.

Nedenleri

Dizlerde bulunan ve “Sinovyal sıvı” olarak adlandırılan yağlı bir sıvı bacakların sorunsuz bir şekilde hareket etmesini sağlar. Ayrıca dizdeki eklem ve diğer parçalar arasında oluşabilecek sürtünmeyi de azaltır.

Ancak bazen dizde sinovyal sıvı fazla üretilir ve dizin arkasında sıvı birikmesine neden olur. Biriken sıvılar da Baker kistinin oluşmasına sebep olur. Sıvı birikmeleri şu nedenle kiste neden olabilir:

• Diz ekleminde iltihap oluşması bir dizi artrit oluşmasına da neden olur.
  • Dizdeki kıkırdak dokunun yırtılması da kist oluşmasına kaynaklık eder.

Komplikasyonlar

Nadiren, Baker kisti patlayabilir ve içindeki eklem sıvısının baldır bölgesine akmasına neden olabilir. Kistin patlaması ayrıca aşağıdaki durumlara da neden olabilir:

• Dizde keskin ağrı oluşması,
  • Şişme,
  • Bazen, baldır bölgesinde kızarıklık ya da baldırdan aşağı doğru su aktığı hissi.

Bu belirti ve bulgular genellikle bacaktaki damarlardan birinin içinde bir kan pıhtısının olduğuna işaret etmektedir. Eğer baldır bölgesinde şişlik ve kızarıklık varsa, belirtilerin daha ciddi bir durumdan kaynaklanıp kaynaklanmadığını anlamak için acil olarak tıbbi değerlendirilmeye tabi tutulması gerekir.

Testler ve teşhis

Baker kisti genellikle fiziki bir muayene ile teşhis edilebilir. Ancak kan pıhtısı, anevrizma veya tümör gibi ciddi koşullar da Baker kist ile aynı belirti ve bulgulara sahip olabilmektedir. Bu nedenle doktorunuz aşağıdaki bazı görüntüleme testleri ile kesin teşhise ulaşmaya çalışacaktır.

• Ultrason
  • Manyetik Rezonans Görüntüleme (MR)

Tedavi ve ilaçlar

Baker kistleri çoğu zaman, herhangi bir tedavi gerektirmez ve kendi kendine yok olmaktadır. Ancak eğer kist çok büyükse ve çok fazla ağrıya neden oluyorsa, doktorunuz aşağıdaki tedavi seçeneklerini uygulayabilir:

• İlaç. Doktor dizdeki iltihabı azaltmak için dizin içine kortizon gibi bir “kortikosteroid” ilaç enjekte edebilir. Bu ilacın kullanımı ağrıyı azaltabilir ama kist tekrarını önlemez.
  • Sıvı çekilmesi. Doktorunuz bir iğne kullanarak diz bölgesinden sıvı çeker. İğne ile yapılan bu işleme “aspirasyon” denir ve genellikle ultrason eşliğinde yapılır.
  • Fizik tedavi. Diz bölgesine bu kompresi yapma veya koltuk değneğinin kullanılması şişme ve ağrıları azaltmaya yardımcı olabilir. Diz çevresindeki kasların nazik bir şekilde ve aralıklı olarak hareket ettirilmesi ve kas güçlendirme egzersizlerin yapılması da diz fonksiyonlarının korunmasına ve belirtilerin azaltılmasına yardımcı olur.

Genellikle doktorlar Baker kistinin kendisini tedavi etmek yerine altta yatan nedeni çözmeye çalışırlar. Örneğin doktorunuz eğer bir kıkırdak doku yırtılmasının aşırı miktarda sinovyal sıvı üretilmesine neden olduğunu belirlerse, yırtılmış kıkırdak dokusunu onarmak veya kaldırmak için ameliyat yapılmasını önerebilir.

Eğer sizdeki Baker kisti Osteoartrit ile ilişki bulunursa, artrit tedavisi yapılmasına rağmen şişlik genellikle devam eder. Artrit tedavisi ile kist giderilemezse ve eklem hareketlerinizi ciddi şekilde etkilerse ameliyat yapılması gerekebilir. Baker kistinin ameliyat ile çıkarılması, iğne aspirasyonu ile boşaltılmasına rağmen tekrar tekrar yenilenen kistler için etkili bir seçenek olmaktadır.