Halluks valgus

HALLUKS VALGUS

pdp-bunyon-234

HALLUKS VALGUS

Ayak 1.parmağı ve 1. tarak kemiği arasındaki eklemi etkileyen bir hastalıktır. Eklemde oluşan bu şişlik ve çıkıntı ise “bunion” olarak adlandırılır. Aslen bu durum, ağırlıklı olarak bayanlarda görülen ve sosyal hayatı olumsuz etkileyen, ayak başparmaklarında oluşan ağrılı çıkıntı ve şekil bozukluğunun ta kendisidir. Bu şekil bozukluğu aslında oluşan şişlik ve çıkıntıdan daha kompleks bir yapıya sahiptir. Bu hastalığa ayakkabı giymeyen kültürlerde rastlanılmamaktadır. Kadınlarda % 40 oranında görülürken; % 70 gibi yüksek oranda genetik bir yatkınlık söz konusudur. Uzun yıllar topuklu ve sivri burunlu ayakkabı giyen kadınlarda daha sıklıkla görülmektedir. Ayak parmakları için bol miktarda alan sağlayan geniş ayakkabılar, bu şekil bozukluğunun gelişme şansını azalttığı gibi, eğer bunion gelişmişse, buna bağlı oluşan rahatsızlığın azaltılmasında da yardımcı olur.

Hallux valgus ağrı ve şişlik ile kendini gösterebilir

Hallux; 1.parmak için kullanılan medikal terim ve valgus ise şekil bozukluğunun orta hattan dışarıya doğru yönlenmiş olduğunu ifade eden anatomik bir terimdir. Dolayısıyla hallux valgus; ayak başparmağın ayağın dış tarafına doğru yönlendiği bir ortopedik rahatsızlıktır. Bu deformite ağırlaşırsa; ayakta problemi artıran ikincil değişiklikler ortaya çıkar. İlk önce irritasyon, kızarıklık ve şişlik gelişir. Zaman geçtikçe buradaki doku kalınlaşır ve ayakkabının sürtmesine yol açan daha büyük bir çıkıntı oluşur. Ayaktaki birçok problemin sebebi anormal basınç ve sürtünmedir. Zaman geçtikçe cilt ve yumuşak dokunun içerideki sert kemik ve dışarıdaki sert ayakkabı arasında kalmasından dolayı şikayetler ortaya çıkar. Kemikteki herhangi bir çıkıntı durumu daha da kötüleştirir. Cilt sürekli basınç ve sürtünmeye “nasır dokusu” oluşturarak yanıt verir. Alttaki yumuşak doku ise kalınlaşarak tepki verir. Bu yapılar hastada iritasyona ve ağrıya sebep olur. Bu ağrıyı azaltmak için basıncı azaltmak gerekir. Bu ise dışarıdan ayakkabının oluşturduğu basıncı azaltmakla veya içerideki kemik çıkıntıyı cerrahi olarak ortadan kaldırmakla mümkündür. Hallux valgusa bağlı şikayetler; genellikle bunion denilen çıkıntı üzerindedir. Bunion ağrılıdır. Ciddi hallux valgus deformitesi aynı zamanda kozmetik olarak da probleme yol açar. Özellikle bayan hastalar, ayaklarına uygun ayakkabı bulmakta güçlük çekerler. Deformite arttıkça 2. parmak yukarı doğru kalkar ve ayakkabı içinde basınca ve sürtünmeye maruz kalarak hastalarda ağrıya sebep olur.

Halluks Valgus Nasıl Tedavi Edilir ?

Cerrahi yöntem ile kesin sonuç elde edilebilir

Bütün cerrahi dışı yöntemler hastanın ağrısını gideremiyorsa veya hastalık ileri evrede teşhis edilmişse cerrahi tedavi seçenekleri değerlendirilir. Hallux valgus cerrahisinde 100`den fazla yöntem tanımlanmıştır. Hastalara daha kaliteli bir hayat sağlar.